Eva-Britt Svensson lämnar parlamentet


Så här sent på söndagskvällen efter en eländig förkylningshelg, precis när jag skulle gå och lägga mig, når nyheten mig att Eva-Britt Svensson (V) från Växjö lämnar Europaparlamentet på grund av hälsoskäl. Jag är både förvånad och inte förvånad. Jag har haft nöjet att träffa Eva-Britt åtskilliga gånger, både under min tid i Bryssel och därefter, och vet att hon jobbat hårt, rest hårt och hur mycket det har slitit. Samtidigt är Eva-Britt ett knippe energi som det är lätt att tro att det ska vara för evigt. Hennes uppdateringar på bloggen och på Facebook har inte andats om att en beslut att stiga av skulle vara på gå, snarare att nu drar hösten igång med business as usual.

Jag har också haft många fina och personliga samtal med Svensson och det är med stor saknad jag kan konstatera att hennes tid som Europaparlamentariker nu är över.

Jonas Sjöstedt (V), tidigare Europaparlamentariker och numera partiledarkandidat, bloggar om Svensson här. Han har samma bild av hennes energi och tecknar också bilden av hennes största politiska gärning i Europaparlamentet – jämställdhetsfrågorna. Under Eva-Britt Svenssons ordförandeskap i jämställdhetsutskottet har jämställdhetspolitiken tagit större plats. Svensson som valdes in 2004 satt också i inre marknadsutskottet och drev även konsumentfrågor. Efter valet 2009 blev Svensson den ende vänsterpartisten i parlamentet eftersom partiet förlorade ett mandat. Eva-Britt Svensson experimenterade också med inkluderande öppenhet i sina betänkanden som hon var rapportör för, bland annat genom att skapa Facebookgrupper som gjorde det enklare för vanliga medborgare att lämna sina synpunkter.

Svenssons inflytande i partigruppen var inte i ringa, hon satt också som vice ordförande i sin grupp.

På Svenssons Facebooksida nu i kväll rasar inläggen in med folk som tackar henne för hennes gärning och önskar henne ett snart tillfrisknande.

Anna Hedh (S), Europaparlamentariker och från Öland: Och jag kommer sakna min granne, reskamrat och mycket goda vän och stora stöd i Arbetet i EU-parlamentet! Tänk på dig själv och bli snart friskEva-Britt Svensson!!

Jonas Sjöstedt (V): Det är en mycket trist nyhet. Ingen är en starkare kämpe för kvinnors rättigheter i EU än Eva-Britt.

Jens Holm (V), fd Europaparlamentariker, numera riksdagsledamot: Vilken gigantisk förlust för Europa. 

Rossana Dinamarca (V), partiledarkandidat: Du har gjort ett fantastiskt arbete och det är en förlust för oss att du inte kan fortsätta. 

Mikael Gustafsson efterträder Eva-Britt Svensson. Gustafsson är kommunpolitiker från Nynäshamn och en profil mer mot miljö- och transportfrågor.

Jag hoppas att Eva-Britt Svensson snart tillfrisknar och kan fortsätta sin politiska gärning från en annan plattform.

(PO)

Tillägg: Flera medier rapporterar nu om Svenssons avgång. Hos Europaportalen pekar Svensson ut hamnfrågan som en av de hon är mest nöjd med förutom jämställdhetsarbetet, i Smålandsposten intervjuas Svensson av min gamle kursare från journalisthögskolan Jens Nielsen.

En tanke på “Eva-Britt Svensson lämnar parlamentet

  1. Otroligt tråkigt att höra. Eva-Britt Svensson är en av de mest samvetsgranna parlamentariker som EU haft. Mycket verkstad. Chockerande att höra att hon måste avgå, och en mycket stor förlust för Sverige. Hoppas verkligen att hon kan komma tillbaka, då hon har en enorm betydelse för vänsterpartiet och för kvinnors situation i både Sverige och Europa. Verkligen sorgligt besked för alla, Eva-Britt betyder otroligt mycket också när det gäller att hålla svenska väljare informerade om vad som verkligen händer i EU, t ex genom sin rapportering från parlamentet på sin hemsida. Med sitt långvariga engagemang i Folkrörelsen Nej till EU, har hon även haft ovärderlig betydelse för EU-bevakningen; när det gäller medborgarrättsfrågor och bevakningen av våra rättigheter på Internet inte minst.

Kommentarer är stängda.