Rekordmånga bidrag till omstritt journalistpris


För andra året i rad har jag deltagit i juryn för den svenska uttagningen till Europaparlamentets omstridda journalistpris (läs tidigare inlägg här )

Årets upplaga var jämfört med fjolåret lite bättre i bredden men saknade det där riktigt, riktigt vassa bidraget som stack ut som SR-granskningen av EU-bidrag till Turkiet som tog hem hela radioklassen i konkurrens med bidrag från alla EU-länder. Däremot fanns det både ett och två bidrag som mycket väl kan komma att vara med i diskussionerna om att ta hem hela priset.

Den svenska (tremanna) juryn nominerar vidare ett bidrag från tidning, ett från radio och ett från tv till en EU-övergripande jury som bedömer de nationella vinnarna. Lite grann som eurovisionsschlagerfestivalen med andra ord.

Det var också rekord i antalet inskickade bidrag. Sammanlagt 14 bidrag hade inkommit. Vill ni veta vinnare får ni ge er till tåls ett tag till, men jag lovar att blogga och länka när det tillkännages.

(PO)

5 thoughts on “Rekordmånga bidrag till omstritt journalistpris

  1. Men vill man få PRIS från den institution man är satt att granska? Är det inte lite som att som medicinreporter få pris för gott jobb av Pfeizer? Eller att som fredsmedlare i Mellanöstern få pris av israeliska sionister? Oh, just det ja: det fick ju Tony Blair faktiskt, en miljon dollar. Men ok: vill vi få pris av EU-parlamentet? Jag fick frågan att skicka in bidrag men avstod. OBS- nu skäller jag inte här, utan bara undrar stilla… ska vi v ara glada för pris från dem vi ska klä av? Har vi då klätt av dem? Å andra sidan.. 5000 euro…

    • Relevanta invändningar och funderingar. Jag är lätt kluven själv, precis som Europaparlamentet. Bara för att göra det tydligt för alla läsare, att vara den svenska jury är ett helt ideellt uppdrag. Den poäng jag kan tycka att det har är att genom att juryn är journalister så finns det en möjlighet för oss att lyfta upp gott arbete från kollegor och att deras jobb därigenom får en större räckvidd och livslängd. Ta SR-jobbet från i fjol. Granskningen av EU-bidrag till Turkiet fick till sist storvinsten och blev därigenom uppmärksammad av fler länder och fler journalister. EU-kommissionen fick en påminnelse om att ämnet borde hanteras, den turkiska regeringen fick det också. Det blir lite ändamålet helgar medlen över det här resonemanget från min sida märker jag 🙂

  2. AHA- juryn är journalister? OK, det är ju en annan sak. Dessutom så är parlamentet en brokig skara åsikter o figurer, så av EU-institutionerna är den ju tillräckligt höger-vänster-o allt mittemellan- för att kännas okej och någorlunda opartisk. EU-kommissionen hade varit en annan sak, kanske. Ska bli spännande att se vem som vinner. Jag glömde skicka in nåt bidrag, hade nog gjort det i slutändan om jag hade haft huvudet med mig. Vilket blev det svenska bidraget?

  3. Alltså, jag fick frågan för förra omgången, men avstod då, men hade nog tänkt skicka i år… du får gärna påminna mig nästa år 🙂

  4. Vilka som vann den svenska uttagningen har inte tillkännagivits än. Det kommer så småningom 🙂 Lovar att berätta mer när det är klart!

Kommentarer inaktiverade.