Ny bok om Anna Lindh


Det händer inte så ofta att det kommer ut böcker om svenska politikers EU-gärningar, däremot har flera böcker om förra utrikesministern Anna Lindh skrivits – men ingen som handlar om Lindh som EU-politiker, inte förrän nu det vill säga. Det är Anna Lindhs förre medarbetare, journalisten och författaren Mats Engström, som tagit sig an uppdraget att beskriva Lindhs europeiska gärning.

Från min tid i Bryssel minns jag att många gav uttryck för att en så lysande utrikesministers politiska stjärna hade släckts alldeles för tidigt. Anekdoterna om Lindhs varma personlighet och popularitet var många. Mats Engströms bok har precis kommit ut och jag ser fram emot att få fördjupa mig och få en mer heltecknad bild av det jag bara har utifrån fragment och kvardröjande minnesbilder hos folk som träffat henne. Mina och Anna Lindhs vägar korsades aldrig på riktigt, förutom att jag en gång var på samma plan som henne och hennes pressekreterare Dan Svanell.

Engströms bok behandlar bland annat vilken betydelse Lindh egentligen spelade i Europapolitiken och vad som finns kvar av hennes gärning i dagens politik.

I samband med boklanseringen så är det på torsdag ett intressant samtal på ABF-huset kring boken och Anna Lindh som EU-politiker, där förutom Mats Engström, förre statssekreteraren Lars Danielsson och förre partiledaren Mona Sahlin deltar. Tyvärr missar jag det på grund av dagisinskolningsvecka, men jag ser fram emot att läsa boken så småningom. Lovar en uppdatering eller två då.

(PO)

 

 

