Schulz i fiendeland


Image

Martin Schulz & Sveriges jobbigaste evenemang… Foto: Mattias Larsson

Jag studsade till igår när jag såg i mitt flöde att gamla kollegan från Bryssel, Rolf Fredriksson, rapporterade att Martin Schulz kampanjade i min gamla hemstad Umeå.

Här var federalisten Schulz i en ”president”-kampanj mitt i det svenska epicentrumet för Euro-motståndet (och mot ökad överstatlighet).

Det var med Umeå som bas som det svenska nejet till Euron organiserades (bara så ni icke-norrländska läsare på bloggen förstår magnituden. Jonas Sjöstedt ordnade 40 procent i EU-parlamentsvalet 2004 i Västerbotten, S blev hälften så stora då med 20 procent. Socialdemokraten Sören Wibe gick in i riksdagsvalrörelsen 2002 och sökte ett Euro-kritiskt stöd av Västerbottningarna från icke-valbar plats och kryssades in med ett rungande stöd. Det enda nejpartiet på den borgliga sidan var Centerpartiet med Maud Olofsson från Umeås grannkommun Robertsfors som partiledare ).

Dessutom hade Schulz vid sin sida Marita Ulvskog som om det vore folkomröstning idag om Sverige skulle gå med skulle ha röstat nej. Med tanke på Socialdemokraternas brittiska systerparti Labour nobbat besök Schulz blev jag överraskad över att S i Sverige tog Schulz till Umeå.

Image

Jag vet inte varför Schulz valde Umeå, kanske för att det är Kulturhuvudstad, kanske för att Schulz expertgren verkar vara att reta upp folk. Jag citerar Independent: ”but his rabble-rousing and frequent pronouncements in favour of deeper integration make him unpopular with politicians in Britain and Labour have asked him not to campaign in the UK.”

Då borde Umeå vara den perfekta platsen i Sverige att besöka.

Enligt de rapporter jag fått var det ca 100 personer på Rådhustorget, de flesta partiaktiva, antalet var en bråkdel av vad Euromotståndarna kunde samla inför folkomröstningen.

Bilderna har jag fått publicerat med tillstånd av fotografen Mattias Larsson.

Läs mer om Schulz och varför han inte blir EU-kommissionens nästa ordförande (även om S blir största partigruppen) och den senaste presidentdebatten.

Image

Image

Image

Image

One thought on “Schulz i fiendeland

  1. Pingback: Schulz eller Juncker, nej det blir en kvinna! | Eubloggen

Kommentarer inaktiverade.