Paulsen och Gustafsson utpekade av SVT


En av de två parlamentarikerna som pekas ut av SVT är Marit Paulsen (FP). Det är konsultfirman bakom The Parliament Magazine som tar betalt av lobbyister och sedan får parlamentariker att skriva utspel i ämnen som lobbyisterna betalat för som nämner Marit Paulsen som en av två svenska parlamentariker som anlitas. Notera att ingen har påstått att parlamentarikerna tar betalat för att skriva. Marit Paulsen själv säger att varken hennes stab eller hon själv förstått att att det är ett konsultföretag som tog betalt för hennes medverkan.

Läs hela artikeln här.

Marit Paulsen har tidigare gjort sig känd för att vara kritisk mot lobbyismen och antagligen fäster detta avslöjande sig betydligt mindre på henne än vad det skulle ha gjort på många andra parlamentariker. Med ett namn kvar att avslöjas så minskar alltså risken/chansen att detta är faktor X i valrörelsen. Läs även mitt tidigare inlägg (och särskilt det andra tillägget)

TILLÄGG: Den andra utpekade politikern är Vänsterpartiets Mikael Gustafsson som inte heller han verkar ha varit medveten om vad han medverkat i. Intrycket blir då att det är ett bolag som kommit på en smart affärsidé att kapitalisera på 1) lobbyisters behov att gentemot sina uppdragsgivare att visa resultat 2) genom att ta betalt för sidutrymme och som samverkar med 3) parlamentarikers behov av att få synas och bli publicerad utan att ha riktig koll på var och varför, bara att det är bra att synas…

Om nu inte reportrarna Henrik och Carolina har mer i bagaget att plocka fram så får jag personligen pudla för att jag trodde att det här skulle bli fråga X.  För att det skulle bli fråga X hade följande behövts:

– En medvetenhet från MEP vad man gett sig in i

– Bevis i form av en ekonomisk transaktion eller annan fördel

-En kontroversiell frågeställning som lobbyingen handlade om

Men jag väntar en stund till med pudeln helt och hållet – annars kanske jag får pudla pudeln.

(PO)

Advertisements

3 thoughts on “Paulsen och Gustafsson utpekade av SVT

  1. För att återvända till detta, jag hittar för övrigt bara en riktig artikel i april av Paulsen i magasinet, den andra publiceringen ger intryck av att de publicerat inläggen av rapportörerna:
    https://www.theparliamentmagazine.eu/articles/special-report/strasbourg-round-animal-health-and-health-package

    Jag undrar om detta verkligen är sponsrade artiklar – det finns ju inga svenskar ännu med i den sponsrade serien. Är det måhända så att magasinet försöker locka med de som redan har publicerats. Alldeles oavsett om det skulle finnas en chans?

    Har svårt att tänka mig någon svensk påolitiker som skulle gå med på att stå som ”sponsrad av X” i en tidning.

  2. Pingback: Här kommer faktor X i valrörelsen | Eubloggen

  3. …och särskilt inte Marit Paulsen med tanke på hennes profilering i frågan. Det verkar som att tidningen har hittat en lukrativ affärsidé att kunna ta betalt av lobbyister.

Kommentarer inaktiverade.