Valresultatet mot mitt tips


Image

Jag stack ju ut hakan tidigare och gjorde före valet en förutsägelse på hur mandaten skulle landa. Så här gick det (med reservation för att de sista distrikten samt poströsterna i sista stund kastar om något mandat):

Moderaterna 3 mandat:

Jag skrev 3 eller 4 mandat. Hade huvudtipset på 4 men flaggade för att det fanns risk för tre. Fallet blev hårdare för moderaterna än vad någon kunde tro, även jag. Men jag får ge mig själv godkänt.

Centerpartiet 1 mandat:

Precis vad jag skrev.

Kristdemokraterna 1 mandat:

Precis vad jag förutspådde.

Folkpartiet 2 mandat:

Tappade 1 mandat, precis vad jag trodde.

Socialdemokraterna 6 mandat:

Förutspådde 5 eller 6 mandat, men varnade för risken att tappa ett mandat (som Valu indikerade). Godkänt.

Vänsterpartiet 1 mandat:

Förutspådde 2 mandat, Valu trodde likadant. men jag garderade med att säga att det andra mandat stod och vägde, det vägde över till 1 mandat. Knappt godkänt.

Miljöpartiet 3 mandat:

Förutspådde tre mandat. Det blev tre mandat.

Feministiskt Initiativ 1 mandat:

Japp, jag hade rätt.

Sverigedemokraterna 2 mandat:

Jag trodde att svårigheten att mobilisera och toppnamnens insatser skulle göra att Sverigedemokraterna i slutändan inte skulle få de två mandat jag länge trodde på. Jag skulle ha hållit kvar vid min tidigare förutsägelse.

Piratpartiet 0 mandat.

Japp, jag hade rätt.

Sammantaget 7 helt rätt, tre som jag delvis missade men där jag var nära i resonemangen. Får betraktas som helt ok resultat. 

 

 

