Att betala sina skulder


Skärmavbild 2014-07-29 kl. 09.37.19

Ångbåtsbryggan

Det är inte roligt att ha fel. Det är aldrig roligt att förlora en vadslagning. Men ska man ändå göra det så kan man göra det till ett par timmars intressant lunchsällskap.

Upprinnelsen var diskussionen om Spitzenkandidaten och om Jean-Claude Juncker skulle kunna bli EU-kommissionens ordförande. Jag trodde att Juncker ska falla på målsnöret, att hans kandidatur skulle blockeras i Europeiska Rådet för att stats- och regeringscheferna (i alla fall en blockerande minoritet) inte ville släppa makten till parlamentet. Min gissning var att Rådet skulle vaska fram en annan kandidat som Europaparlamentet inte skulle kunna säga nej till, förslagsvis en kvinna.

Skärmavbild 2014-07-29 kl. 09.37.56

Vinnaren.

Jag fick mothugg på twitter av Kristdemokraternas riksdagsledamot Désirée Pethrus, som sitter i EU-nämnden och utrikesutskottet.

Det hela slutade i en vadslagning – en lunch.

Resten är som det brukar heta – historia. Jag fick inse en stund innan att jag var på väg att förlora, sedan blev Juncker vald av rådet och sedan godkänd av parlamentet. Min felbedömning låg i Angela Merkels engagemang för Juncker (som undanröjde den hotande blockerande minoriteten), där gjorde Pethrus en bättre analys och det var bara att gratulera.

Så en solig dag i Stockholm fick jag betala för min felbedömning. Vi gästade Ångbåtsbryggan och åt en gryta på Lammlägg med Pak Choi, cashewnötsallad och ris. Och spisade aktuella världsfrågor som Gazakonflikten, Kongo, Ukraina, EU och mycket annat under två lunchtimmar i solen.

Jag ser fram emot chansen till returmatch!

(PO)

Fotnot: Snabbrecension av Ångbåtsbryggan (1-5)

Mat: 4 – Snyggt upplagd och välbalanserad smak. Riset var lite trött och kunde ha fått en visuell piffning med exempelvis persiljeblad om man skulle få en femma.

Service: 1Med tanke på hur få det var som åt lunch var det märkligt att bli helt bortglömd. När vi efter en timme påtalade det kom maten efter en stund med en ursäkt, men för att kompensera en sådan fadäs kräver redaktören åtminstone en kaffe eller liknande på huset för att rätta upp betyget efter att ha blivit bortglömd.

Miljö: 5 – Vackert vid vattnet på Strandvägen med gamla ångbåtar intill. Härlig rogivande miljö.

Skärmavbild 2014-07-29 kl. 09.38.18

