Blogginlägg nummer 500


IMG_2682-1.JPG

Frusen mangoyoghurt och jordgubbar tillfället till ära.

Man ska fira sina segrar och milstolpar. Med detta inlägg har jag skrivit 500 postningar. EUbloggen drogs igång 2008 i maj av Björne Hegefeldt och undertecknad. Vi hade då tyngdpunkten mer mot EU och det regionala perspektivet, att koppla EU-frågor mer mot Sverige. Det var naturligt med min bakgrund som SVT:s regionala EU-korrespondent under 2006-2007 och Björnes regionala EU-arbete (då på regionkontor, senare EU-kommissionen och idag på Tillväxtverket). Med tiden så är det mest jag som skriver, med några längre avbrott. Ett på grund av mitt arbete på TV4 där arbetsgivaren föredrog att jag inte bloggade och ett när mina jobbåtaganden slukade all fokus och jag saknade inspiration. I praktiken har bloggen varit levande maj-september 2008, januari-december 2011, juli 2013 och från maj i år.

Det var i samband med valrörelsen till Europaparlamentet som jag beslutade mig att ta upp bloggandet igen, som en hobby att bidra till folkbildning och kunskap om EU-politiken och hur den påverkar oss. Kalla det för lite val-värnplikt om du vill.

Det gör att bloggens inriktning har dragit mer mot Europaparlamentet och institutionella frågor även om perspektivet är fortsatt brett och med en liten förkärlek för det lokala och regionala. Några av granskningarna har fått stor uppmärksamhet, bland annat vad partierna inte vill prata om och genomgången av valmanifesten.

EUbloggen har också citerats ett antal gånger, bland annat av Aftonbladet, Expressen och Studio Ett, men också av flera statsvetarbloggar som Trehundratolv  och Om makt & politik.

EUbloggen är ett hobbyprojekt, helt ideellt och oberoende, och blir lite vad jag kan klämma in med (typ sena nätter, semesterdagar eller som nu Barnkanalen underhåller fyraåringen som dansar framför tv:n en helgmorgon). Samtidigt har gensvaret på EUbloggen den senaste tiden varit fantastiskt inspirerande, det visar att behovet och utrymmet finns för mer #EUpol i #Svpol för att prata twitterspråk. Särskilt när partier talar ganska tyst om EU-frågor och få journalister har både prioriterat utrymme från redaktionen och kunskap att bevaka EU-frågor.

För att Bloggen ska kunna hålla uppe både tempo och kvalitet öppnar jag för möjligheten att släppa in gästskribenter som vill dela plattform med mig med samma grundvärdering, att bidra till kunskap, insikter och nyheter om #EUpol. Jag hoppas kunna presentera den första inom kort.

Ett födelsedagsbarn måste ju få ägna sig åt lite statistik också:

Mest visningar på en dag: 4170 visningar

Mest lästa inlägget: Trepartislag om sista mandatet

Mest kommenterat: Nagorno-Karabach nästa krishärd? 84 kommentarer, inlägget blev ett slagfält mellan parterna…

Kategorisering: 1287 taggar har använts i 61 kategorier.

Första inlägg: Handlade om europeisk regionbildning med debatten om Akademiska Sjukhuset som utgångspunkt…

Spridning: Besökarna kommer främst från Sverige så klart med Belgien som god tvåa. Bloggen har haft mer än 100 visningar från 12 länder under senaste året. Roligaste var John Wilkin från Tory: I’ve just read your blog through Google translate. It’s the most thoughtful piece I’ve seen all day on , .

Besökare senaste året.

Besökare senaste året.

Kuriosa: Begreppet ”Hökmarska mandat” som användes av bloggen för att beskriva Sveriges 20:e mandat i Europaparlamentet har fastnat.

 

