Bratusekdramat tog slut till sist


FOTO (C) European Union - EP 2014

FOTO (C) European Union – EP 2014

Dagen har varit ryktesrik efter Alenka Bratuseks tunga förlust med 112-13 i ENVI/ITRE som underkände henne som kommissionär och vice president för EU-kommissionen.

Alla väntade sig att hon skulle avgå men beskedet från Junckers talesperson om att Bratusek var fortsatt Sloveniens kandidat vid lunchtid fick många att höja på ögonbrynen.

Rent formellt kan inte kommissionens ordförande Juncker tvinga henne att avgå och uppgifter som cirkulerade i Europaparlamentet handlade om att Bratusek vägrade lämna in handduken frivilligt eftersom Europaparlamentet rent formellt inte kan peta henne utan måste underkänna hela EU-kommissionen.

Många, inklusive undertecknad, ställde sig frågan om Juncker skulle vara beredd att utmana parlamentet och gå till omröstning med Bratusek i kommissionen i förhoppning om att S&D och EPP ändå skulle sluta upp i den stora koalitionens namn eftersom Bratusek ”bara väckt blodtörst pga svaghet i utfrågningen och inte var fascist eller så” som en person uttryckte det.

Till sist vid 15:30-tiden kom det officiella beskedet, efter en dag med många rykten och turer så kastar Bratusek in handduken. Juncker gick ut med följande statement:

I have a lot of respect for Alenka Bratušek’s decision to resign as Vice-President designate of the next European Commission, communicated to me just now.

Her decision reflects her commitment to the European Union, to Slovenia and to the democratic process.

With her decision, she is helping me to finalise the composition of the European Commission, together with the European Parliament and the Council.

I am in close contact with the Prime Minister of Slovenia, Miro Cerar, and the leadership of the European Parliament on this matter.

På Facebook har Alenka Bratusek lagt ut sitt brev till Juncker :

Ordförande i kommissionen, herr Jean-Claude Juncker, Med detta brev underrätta jag er att jag dra tillbaka min kandidatur som kommissionär och vice ordförande för Europeiska Kommissionen. Jag tackar för allt stöd, men vill inte komplicera förfarandena att utse kommissionen. Jag accepterar mitt ansvar för situationen, men är också medveten om hela turbulensen kring min utnämning. Jag hoppades att viljan att Slovenien ska få en stark ställning inom kommissionen och den slovenska inrikespolitiken skulle dra åt samma håll i en så viktig kandidatur. Tyvärr, min bedömning var fel. Jag väljer att avgå idag eftersom jag ge den nya slovenska regeringen möjlighet att så snart som möjligt välja en ny kandidat och skicka förslaget till Bryssel.

Brevet är översatt från slovenska med hjälp Bing och Google Translate och språkligt bearbetat, med reservation för översättningsfel.

(PO)

