Dumabrevet nu i medier i Sverige och utomlands


Skärmavbild 2015-02-13 kl. 07.04.48

Klicka på bilden för att läsa artikeln på SvD.se

Nu har brevet från ryska Duman som jag skrev om på EUbloggen, i Hudiksvalls Tidning och pratade om i HT:s ledartv uppmärksammats av flera andra svenska redaktioner. Först ut var SvD (bild ovan, med en officiell bekräftelse på ryska ambassaden vilket en del bloggläsare undrat om) och sedan kom TT (vilket gör att det publicerats över hela landet däribland SVT) och därefter har bl a Aftonbladet utvecklat från TT:s text med egen intervju av bl a Kerstin Lundgren (C) som jag citerade på EUbloggen. Även Sveriges Radio har citerat samt Hufvudstadsbladet i Helsingfors.

klicka på bilden för att komma till Hbl

klicka på bilden för att komma till Hbl

Intressant att notera från den finländska bevakningen är att ingen har fått brevet i Finland. Dessutom tonar finländarna ned det hela, vana från bombastiska utspel från grannen efter många decennier av VSB-pakt som blev påtvingat Finland efter andra världskriget. Till HBL säger Ismo Soukola (Sannf), vice ordförande i den finländska delegationen i OSSE:s parlamentariska kommitté att han inte har fått brevet. Inte heller delegationsledamoten Pia Kauma (Saml) har fått brevet, och om bara svenskar och inte finländare har fått brevet har hon en teori,

– Vi finländare är ganska mycket mer måttfulla och diplomatiska. Svenskarna uttrycker sig likt balterna kraftigare när de fördömer Rysslands politik. Vi fördömer den också men inte i så fräna ordalag, säger hon på förmiddagen.

I en uppgföljningsartikel hos SvD förnekar ryska ambassaden att det ska vara propaganda och att man väntar sig svar från Sveriges Riksdag.

Nyheten har även spridits utanför det svenska språkområdet. När Newsweek tar kontakt med pressavdelningarna för Europaparlamentet och Europarådet visar det sig att inte heller de känner till brevet, alltså precis som i Finland. I Newsweek intervjuas bland annat jag. Andra som publicerat är The Local (svensk sajt men på engelska). Dessutom har Hudiksvalls Tidning/Hela Hälsingland gjort en grej på vilken grej det blev.

Under måndagen uppmärksammades uppmärksamheten av Tidningen Journalisten.

Läs hela brevet här: Rysslands Statsdumas Vädjan februari 2015 och som sagt var, klicka gärna tillbaka och läs mitt inlägg från början av veckan.

Och ni som vill veta mer om krigsretoriken från Ryssland rekommenderas BBC:s tv-analys samt att titta på Youtubeklippet nedan. Det är från Rysslands största nyhetssammanfattningsprogram (berättar ryskspråkige journalisten Erik Norbergh på SVT för EUbloggen på twitter) i TV5 där man med en mörk satir visar hur ryska trupper bland annat rullar in i Berlin och hissar ryska flaggan. Tack Wiseman för engelskspråkig länk.

(Inlägget har uppdaterats med fler publiceringsställen)

(PO)

Annonser