Grekland går mot ännu en holmgång


Foto © European Union 2015 - EP

Tsipras spelar högt. Foto © European Union 2015 – EP

Det har skrivits många spaltmil om Grekland, den grekiska krisen, och att långa nätter väntar. Så pass ofta har de liknelserna dammats av de senaste fem åren att det är lite blassé att göra det igen. Jag är nog lite blassé eftersom jag konstaterar i en ledare på Hela Hälsingland att Grekland går mot den längsta natten. Även om den längsta natten säkert kommer att följas av fler långa nätter…

Efter många möten den här våren förväntar jag mig att det inom två veckor hålls en nattlig holmgång som avgör om Grekland kan betala IMF-lånet i slutet av månaden eller inte, om Grekland tills vidare stannar kvar i Euron eller lämnar.

Denna holmgång kan mycket väl komma att ske i sista stund, dvs precis före deadline. I texten berättar jag bakgrunden mer omfattande och låsningen i läget och uttalanden från den senaste tiden.

Tidigare läsning om Grekland på bloggen, finns här & här, läs om Moskvakopplingen och hur det misslyckade presidentvalet öppnade för den nuvarande krisfasen.

Den som vill läsa mer i detalj om Grekland rekommenderas läsa Politik i Grekland av Haralampos Karatzas som tidigare var sakkunnig på Regeringskansliet åt Erik Ullenhag.

