Dumabrevet nu i medier i Sverige och utomlands

Skärmavbild 2015-02-13 kl. 07.04.48

Klicka på bilden för att läsa artikeln på SvD.se

Nu har brevet från ryska Duman som jag skrev om på EUbloggen, i Hudiksvalls Tidning och pratade om i HT:s ledartv uppmärksammats av flera andra svenska redaktioner. Först ut var SvD (bild ovan, med en officiell bekräftelse på ryska ambassaden vilket en del bloggläsare undrat om) och sedan kom TT (vilket gör att det publicerats över hela landet däribland SVT) och därefter har bl a Aftonbladet utvecklat från TT:s text med egen intervju av bl a Kerstin Lundgren (C) som jag citerade på EUbloggen. Även Sveriges Radio har citerat samt Hufvudstadsbladet i Helsingfors.

klicka på bilden för att komma till Hbl

klicka på bilden för att komma till Hbl

Intressant att notera från den finländska bevakningen är att ingen har fått brevet i Finland. Dessutom tonar finländarna ned det hela, vana från bombastiska utspel från grannen efter många decennier av VSB-pakt som blev påtvingat Finland efter andra världskriget. Till HBL säger Ismo Soukola (Sannf), vice ordförande i den finländska delegationen i OSSE:s parlamentariska kommitté att han inte har fått brevet. Inte heller delegationsledamoten Pia Kauma (Saml) har fått brevet, och om bara svenskar och inte finländare har fått brevet har hon en teori,

– Vi finländare är ganska mycket mer måttfulla och diplomatiska. Svenskarna uttrycker sig likt balterna kraftigare när de fördömer Rysslands politik. Vi fördömer den också men inte i så fräna ordalag, säger hon på förmiddagen.

I en uppgföljningsartikel hos SvD förnekar ryska ambassaden att det ska vara propaganda och att man väntar sig svar från Sveriges Riksdag.

Nyheten har även spridits utanför det svenska språkområdet. När Newsweek tar kontakt med pressavdelningarna för Europaparlamentet och Europarådet visar det sig att inte heller de känner till brevet, alltså precis som i Finland. I Newsweek intervjuas bland annat jag. Andra som publicerat är The Local (svensk sajt men på engelska). Dessutom har Hudiksvalls Tidning/Hela Hälsingland gjort en grej på vilken grej det blev.

Under måndagen uppmärksammades uppmärksamheten av Tidningen Journalisten.

Läs hela brevet här: Rysslands Statsdumas Vädjan februari 2015 och som sagt var, klicka gärna tillbaka och läs mitt inlägg från början av veckan.

Och ni som vill veta mer om krigsretoriken från Ryssland rekommenderas BBC:s tv-analys samt att titta på Youtubeklippet nedan. Det är från Rysslands största nyhetssammanfattningsprogram (berättar ryskspråkige journalisten Erik Norbergh på SVT för EUbloggen på twitter) i TV5 där man med en mörk satir visar hur ryska trupper bland annat rullar in i Berlin och hissar ryska flaggan. Tack Wiseman för engelskspråkig länk.

(Inlägget har uppdaterats med fler publiceringsställen)

(PO)

Storleken har inte alltid betydelse

Efter en bloggpaus smyger jag igång mellan varven på dotterns dagisinskolning med att konstatera att jag håller med Anders Selnes, storleken har inte betydelse – vem som läser är viktigare. Aftonbladets politiske chefredaktör är tydligen indignerad över skuggfinansminister Waidelich (S) dissar euron hos Europaportalen och inte i AB eller i något annat etablerad massforum. Läs mer här.

Hade det funnits en bred, kunnig och engagerad journalistik hos de stora redaktionerna (anser fortfarande att SvD är det goda undantaget) skulle nog Waidelich kunnat pitcha in nyheten någon annanstans… Men sen när det väl hamnar i print, ja då blir det en annan sak. Det är den andra sidan av den problematiska EU-rapporteringen att det lätt blir följa John och få vågar eller kan plöja nya spår.

(PO)

EU räddar plågade SJ-passagerare

Aftonbladet kör just nu en konsumentkampanj mot SJ där de uppmärksammar hur dålig bolaget är att komma i tid och de intervjuar vd:n om varför man har sämre skydd på SJ än vid flyget – svaren från Jan Forsberg är ungefär lika begåvade som hans tåg är i tid. Bland annat så har han inte koll på konsumentlagstiftningen. Desto mer anmärkningsvärt är att inte konsumentverket, inte SJ:s vd eller Aftonbladet har koll på att frågan om dåliga regler för ersättningar är av övergående karaktär. EU har redan ordnat biffen så att säga.

Europaparlamentet och ministerrådet nådde i fjol en uppgörelse som innebär stärkta rättigheter för hårt prövade järnvägspassagerare. Bland annat stärks rätten till kompensation vid förseningar och kraven på att resorna ska vara tillgängliga för funktionshindrade blir tydligare. Oroväckande är dock att förordningen ger utrymme för att medlemsländerna kan ge nationella tågbolag undantag under en övergångsperiod samt att helt undanta regionaltåg och SL:s pendeltåg från förseningsersättningarna.

Justitiedepartementet håller just nu på att överväga om och i vilken mån Sverige ska utnyttja undantaget. Dessutom har en utredare fått uppdraget att se över svensk lagstiftning utifrån EU-lagstiftningen. Uppdraget klubbades i början av juni av regeringen och utredaren Ulf Lundin (Rikstrafikens generaldirektör) har till sista september 2009 på sig.

Att Aftonbladet har missat  detta kan jag förstå, men att SJ:s vd Jan Forsberg antingen är ovetande eller spelar ovetande är anmärkningsvärt (om han nu är rätt citerad).

Rubriken ”EU räddar plågade SJ-passagerare” kanske är litet hårddragen men för att den ska ha mer täckning gäller det att de tågpassagerare som vill ha starkare skydd nu lobbar på justitiedepartementet, utredaren Ulf Lundin och infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) så att Sverige inte utnyttjar de undantag som finns för bolagen i EU-lagstiftningen. Det är inte särskilt troligt att bolag som SJ och SL kommer att låta bli att försöka påverka så att de kommer lindrigare undan…

Det är snarare i regeringskansliet som Aftonbladets uppgföljningar bör hamna och inte hos SJ.

(PO)