Dumabrevet nu i medier i Sverige och utomlands

Skärmavbild 2015-02-13 kl. 07.04.48

Klicka på bilden för att läsa artikeln på SvD.se

Nu har brevet från ryska Duman som jag skrev om på EUbloggen, i Hudiksvalls Tidning och pratade om i HT:s ledartv uppmärksammats av flera andra svenska redaktioner. Först ut var SvD (bild ovan, med en officiell bekräftelse på ryska ambassaden vilket en del bloggläsare undrat om) och sedan kom TT (vilket gör att det publicerats över hela landet däribland SVT) och därefter har bl a Aftonbladet utvecklat från TT:s text med egen intervju av bl a Kerstin Lundgren (C) som jag citerade på EUbloggen. Även Sveriges Radio har citerat samt Hufvudstadsbladet i Helsingfors.

klicka på bilden för att komma till Hbl

klicka på bilden för att komma till Hbl

Intressant att notera från den finländska bevakningen är att ingen har fått brevet i Finland. Dessutom tonar finländarna ned det hela, vana från bombastiska utspel från grannen efter många decennier av VSB-pakt som blev påtvingat Finland efter andra världskriget. Till HBL säger Ismo Soukola (Sannf), vice ordförande i den finländska delegationen i OSSE:s parlamentariska kommitté att han inte har fått brevet. Inte heller delegationsledamoten Pia Kauma (Saml) har fått brevet, och om bara svenskar och inte finländare har fått brevet har hon en teori,

– Vi finländare är ganska mycket mer måttfulla och diplomatiska. Svenskarna uttrycker sig likt balterna kraftigare när de fördömer Rysslands politik. Vi fördömer den också men inte i så fräna ordalag, säger hon på förmiddagen.

I en uppgföljningsartikel hos SvD förnekar ryska ambassaden att det ska vara propaganda och att man väntar sig svar från Sveriges Riksdag.

Nyheten har även spridits utanför det svenska språkområdet. När Newsweek tar kontakt med pressavdelningarna för Europaparlamentet och Europarådet visar det sig att inte heller de känner till brevet, alltså precis som i Finland. I Newsweek intervjuas bland annat jag. Andra som publicerat är The Local (svensk sajt men på engelska). Dessutom har Hudiksvalls Tidning/Hela Hälsingland gjort en grej på vilken grej det blev.

Under måndagen uppmärksammades uppmärksamheten av Tidningen Journalisten.

Läs hela brevet här: Rysslands Statsdumas Vädjan februari 2015 och som sagt var, klicka gärna tillbaka och läs mitt inlägg från början av veckan.

Och ni som vill veta mer om krigsretoriken från Ryssland rekommenderas BBC:s tv-analys samt att titta på Youtubeklippet nedan. Det är från Rysslands största nyhetssammanfattningsprogram (berättar ryskspråkige journalisten Erik Norbergh på SVT för EUbloggen på twitter) i TV5 där man med en mörk satir visar hur ryska trupper bland annat rullar in i Berlin och hissar ryska flaggan. Tack Wiseman för engelskspråkig länk.

(Inlägget har uppdaterats med fler publiceringsställen)

(PO)

Annonser

SVT Opinion: Efter 20 år får det vara nog på okunskapen!

Skärmavbild 2015-01-04 kl. 11.52.24

Klicka på bilden för att komma till SVT Opinion för att läsa texten.

Efter 20 år i klubben är jag rätt trött på att kunskapsnivån är så låg. Det är temat för en artikeln på SVT Opinion som du kan läsa här.

Bakgrunden är den okunskap som både jag och andra har mött under årens lopp. Okunskap som är ibland helt häpnadsväckande när det kommer från personer i central maktställning i Sverige, och om det inte vore allvarligt skulle det ha varit humoristiskt.

Läs SVT Opinionartikeln och dela den gärna om du håller med mig.

(PO)

EUbloggen har hittat den jublande ynglingen från Rapportsändningen 1994

Skärmavbild 2014-11-11 kl. 22.21.10

Skärmdump från SVT. Klicka på bilden för att se inslaget!

EUbloggen har genom twitter hittat den yngling som i SVT:s Rapport visade sin stora glädje över JA-resultatet i Folkomröstningen 1994. Yngling, och yngling förresten. Idag är folkpartisten Johan Sandberg 44 år, bor på Kungsholmen i Stockholm och verksam både som skottkärrefabrikör (driver det lilla egna företaget Loadbarrow) och som privatekonom på SEB.

Fram till valet i höstas var Sandberg politisk sakkunig och under en period tf statssekreterare för EU-ministern. Dessförinnan var Sandberg chef för EU-budgetenheten på Finansdepartementet. EUbloggen har mejlintervjuat Sandberg om bilden och tv-inslaget, minnen från kampanjen och om EU:s framtid.

Hur reagerade du när inslaget och bilden på dig dök upp igen efter 20-år?
– Det är roligt att igen se den glädjen som kom sig av att jag hade lagt ner väldigt mycket arbete (som gjorde att jag sumpade en termins studier på universitetet…;-) ) och en stor ovisshet in i det sista. Jag var då, och är fortfarande, en väldigt engagerad europé som förälskade mig i kontinenten och dess städer genom interrailkortet.

Vem var du 1994? folkpartiet
– Jag var ordförande i Studenter för Europa i Stockholm under hösten 1994. Jag hade just kommit hem från Rotterdam där jag varit Erasmusstudent. Jag ledde också liberala studenter på Stockholms universitet. Under hösten 1994 studerade jag statsvetenskap och nationalekonomi vid Stockholms universitet. Studierna fick dock stå tillbaka något för kampanjandet…

Vad är dina starkaste minnen från Ja-kampanjen? 
– När polisen kom farande med sirenerna på för att vi glömt att söka demonstrationstillstånd för att sätta upp en ny tull mellan Uppland och Sörmland på Riksbron. Avgående statsministern Carl Bildt hade då just fastnat i vår tullkontroll. Han bad poliserna vänta ett par minuter så att Aftonbladet fick sina bilder… Själv hamnade jag dock i mitt livs enda polisförhör:-)

Om du ser tillbaka till 20 år av svenskt medlemskap, hur har utfallet blivit jämfört med dina förväntningar i november 1994?
– Jag tycker att det mentalt för svenskarna blivit minst så bra som jag hoppades. Svenskar uppfattar sig helt självklart som européer. Ryanair har betytt mycket – mer än exempelvis strukturfonderna – för denna utveckling. Även för näringslivet och miljön har den gemensamma lagstiftningen betytt mycket. Jag hade mitt första jobb på Miljödepartementet 1996. Det handlade om att skissa på en kemikaliestrategi för EU – det blev ett decennium senare grunden för Reach.
Tyvärr har oförmågan att göra snabba och verkningsfulla reformer i många medlemsländer de senaste sju åren varit förödande för EU. Resultatet av oförmågan har lett till en långdragen ekonomiska kris som nu övergått i en värderingskris med växande populistpartier.

Om du tittar 20 år ytterligare framåt i tiden – vad är EU då?
– Jag tror att några länder har hoppat av unionen och några tillkommit. Jag tror att vi fått en djupare kris en period som lett till att länder verkligen förändrat sig – så som vi själva gjorde på nittiotalet och Tyskland i början av 00-talet. Om 20 år tror jag att EU kan vara verkligen blomstrande igen. Inte ett museum som asiater besöker utan en kontinent med bra jobb, ekonomi, historia och kultur som folk över hela världen vill flytta till.

(PO)

LUXLEAKS: Kanske inte vad Juncker tänkt sig…

Jean-Claude Juncker Foto (C) Europeiska Unionen 2014 EP

Jean-Claude Juncker Foto (C) Europeiska Unionen 2014 EP

När Jean-Claude Juncker igår mötte pressen efter sitt första kommissionsmöte var det lite matadoren i Tjuren Ferdinand över honom. ”Snälla du, stånga mig, sparka mig”. Juncker konstaterade att pressen så här inledningsvis hade varit för hyllande och det oroade honom, eftersom förväntningarna att leverera för mycket för fort steg skriver bl a Euractiv.

“I’m afraid of disappointing you. So I would ask you to follow me with a degree of criticism. Because I’m strictly incapable of any auto criticism. So I need the criticism of others,” Juncker stated.

Men det som hände sen kunde nog inte Matadoren Juncker ha föreställt sig. Journalistikens sjunde helvetesnivå öppnade sina portar. I ett pan-Europeiskt projekt i regi av ICIJ (internationell sammanslutning av undersökande journalister) med partners i fem världsdelar, 26 länder och 80 journalister (från Sverige SR & SVT, Finland Yle och Danmark DR) gick igång med LuxLeaks.

Projektet har kommit över handlingar från PwC som visar hur omkring 340 företag har kunnat få hemliga avtal med Luxemburg som kraftigt sänkt deras globala skatter. I en del fall är skatten lägre än en procent. Perioden som handlingarna täcker är när Jean-Claude Juncker var landets premiärminister och finansminister. Tajmingen var förstås uttänkt och välplanerad, att släppa lös Luxleaks i samma ögonblick som Juncker satt sig i sadeln ordentligt.

Juncker får nu bevisa sin trovärdighet genom att försöka städa upp och få bort bolagsskattekonkurrensen mellan några lågskattetrixarländer (bl a Irland och Cypern kan placeras jämte Luxemburg i den här kategorin) och harmonisera reglerna. Om han inte dessförinnan i den här härvan av dokument knyts till något som kan ha varit olagligt. Då har Juncker en rejäl huvudvärk att hantera. Men redan borde det värka lite vid tinningarna efter att avgångskrav har kommit från danska parlamentarikerna Jesper Kofod (S) och Morten Messerschmidt (DF). Dessutom lär han inte ha stärkt sina aktier hos de svenska MEP:ar som röstade emot kommissionen.

Det är svårt att tro att Juncker riktigt hade tänkt sig det här scenariot, han missade att presskåren inte är någon snäll Tjuren Ferdinand…

Kolla in #LuxLeaks på twitter, läs mer på Ylva Nilssons blogg, SVT, SR, YLE, DR.

(PO)

EU-valvakan frias av GRN

Skärmdump från SVT. Klicka på bilden för att komma till ViPåTV.

Skärmdump från SVT. Klicka på bilden för att komma till ViPåTV för att läsa mer om Granskningsnämndens beslut.

SVT:s valvaka för Europaparlamentsvalet frias av Granskningsnämnden skriver ViPåTV. Sammanlagt hade valvakan anmälts av 347 personer som ansett att Sverigedemokraterna hanterades på ett obalanserat sätt. Anmälarna menade att SD utmålades som ett rasistiskt parti utan att partiet fick möjlighet att bemöta anklagelserna, men också att bevakningen av SD:s valvaka var otillräcklig och att grafiken var gjord så att SD:s valresultat var otydligt och svårläst och att programledare och val av medverkande gjorde att SD marginaliserades.

Granskningsnämden för Radio och TV höll dock inte med och skriver att programmet inte stred mot kravet på opartiskhet och saklighet:

”När det gäller SVT:s och övriga programföretags bevakning i samband med allmänna val har granskningsnämnden tidigare uttalat att något krav på att alla politiska partier ska behandlas helt likformigt inte kan ställas, utan att denna bevakning till stor del måste kunna få göras utifrån nyhetsmässiga värderingar. Nämnden anser mot den bakgrunden att vad anmälarna bland annat anfört om att bevakningen av SD inte stod i proportion till partiets valframgång inte strider mot kravet på opartiskhet.

Enligt nämndens praxis får politiska partier godta relativt långtgående kritik innan det kan krävas att partierna i fråga måste ges tillfälle att bemöta kritiken. Nämnden konstaterar att uttalandena om SD som ett rasistiskt parti gjordes av tillfälligt medverkande och gav uttryck för deras personliga uppfattning. Med beaktande av att det ska råda en vidsträckt yttrandefrihet i televisionen kan nämnden inte finna att deras uttalanden innebär att programmet strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

Enligt nämndens mening gick inte heller programledarens eller SVT:s EU-kommentators uttalanden utöver vad som kan accepteras inom ramen för SVT:s gransknings- och kommentarsskyldighet. Programmet strider inte mot kravet på opartiskhet.

Nämnden anser inte att valet av medverkande eller programledarens förhållningssätt, eller vad anmälarna anfört i övrigt, medför att programmet strider mot kraven i sändningstillståndet.”

Läs hela beslutet.

TV4 fick omfattande kritik i samband med Europaparlamentsvalet för att ö h t inte sänt någon valvaka alls i TV utan endast på nätet.
(PO)

Malmströms hearing i INSTA-bilder

Det här är blivande handelskommissionären Cecilia Malmströms hearingsdag i Europaparlamentet skildrat i Instagram-bilder. Längst ned finns länkar för fördjupad läsning om vad som hände före, under och efteråt.

KAPITEL 1 – INLEDNINGEN

Solen stiger över Europaparlamantet och lägger Place Luxembourg i solljus på måndagsmorgonen.

Solen stiger över Europaparlamentet och PLUX på måndagsmorgonen.

Morgon utanför Europaparlamentet.

Morgon utanför Europaparlamentet. Parlamentariker från 28 länder är på väg in till jobbet.

Malmströms pressekreterare Joakim Larsson på morgonen berättar att chefen gnuggar in i det sista.

Malmströms pressekreterare Joakim Larsson på morgonen berättar att chefen gnuggar in i det sista.

Marita Ulvskog (S) & Christofer Fjellner (M) som sitter i handelsutskottet träffar pressen före utfrågningen. Ulvskog vet inte riktig vad hon ska tro om uppgifterna om ett E-brevsuppgifterna.

Marita Ulvskog (S) & Christofer Fjellner (M) som sitter i handelsutskottet träffar pressen före utfrågningen. Ulvskog vet inte riktig vad hon ska tro om E-brevsuppgifterna.

KAPITEL2: HEARINGEN klockan 14:30

Så var det dags!

Så var det dags.

Veteranen Marit Paulsen (FP) har kommit för att lyssna på sin partikamrat i hearingen även om hon inte sitter i utskottet.

Veteranen Marit Paulsen (FP) har kommit för att lyssna på sin partikamrat i hearingen även om hon inte sitter i utskottet.

"Här ska du sitta"

”Här ska du sitta”

En avslappnad och glad Malmström småpratar med utskottets ordförande Lange som i förväg hyllat Malmström.

En glad Malmström småpratar med utskottets ordförande Lange som i förväg hyllat Malmström.

"Hej, hej, är du här också..."

”Hej, hej, är du här också…”

Kamerablixtrar.

Kamerablixtrar.

S&D gruppen är inte nöjda med svaret om de amerikanska uppgifterna, de vill ha skriftligt svar. Malmström svarar inte på begäran.

S&D gruppen är inte nöjda med svaret om de amerikanska uppgifterna, de vill ha skriftligt svar. Malmström svarar inte på begäran.

KAPITEL 3: EFTERSPELET

Det är många som vill gratulera till Malmström till en stark insats. Än är spelet om brevet inte i full gång.

Det är många som vill gratulera till Malmström efteråt. Än är spelet om brevet inte i full gång.

Malmström möter internationella pressen.

Malmström möter internationella pressen.

Malmström intervjuas av SVT.

Malmström intervjuas av SVT.

På pressträffen säger Malmström att hon INTE tänker skriva något svar.

På pressträffen säger Malmström att hon INTE tänker skriva något svar.

Medan kvällen lägger sig sammanträder utskottets kordinatorer. Inget brev, inget godkännande på stående fot. Istället omröstning.

Medan kvällen lägger sig sammanträder utskottets kordinatorer. Inget brev, inget godkännande på stående fot. Istället blir det en oväntad omröstning.

Malmströms kabinett får backa, vid 21-tiden kommer beskedet. Det kommer ett brev innan omröstningen.

Malmströms ger nytt besked vid 21-tiden. Det kommer ett brev innan omröstningen.

Innan omröstningen är det tisdagens stora snackis bland svenska MEP:ar. Här Federley (C) & Paulsen (FP)

Innan omröstningen är det tisdagens snackis bland svenska MEP:ar. Här Federley (C) & Paulsen (FP)…

...Winberg (SD)...

…Winberg (SD)…

...Hökmark (M)...

…Hökmark (M)…

... Ceballos & Andersson (MP)...

… Ceballos & Andersson (MP)…

I omröstningen får Malmström som förväntat förtroendet.

I omröstningen får Malmström som förväntat förtroendet.

Instaberättat av Patrik Oksanen.

Instaberättat av Patrik Oksanen.

Läs mer om vad som hände:

Analys: Lex Malmström i utfrågningarna

Analys: Malmström offer för TTIP-attack & större spel

Malmströms brev publicerat av Socialdemokraterna

Om Malmströms utfrågning i Expressen

Följ Malmströmhearingen hos Expressen

Sista minuten problem för Malmström

Så går utfrågningen av Malmström & Co till i Utskotten

Stora förändringar i mandaten jfr med Valu

Image

 

Moderaterna 3 mandat (-1 mandat jfr med 2009)

Centerpartiet 1 mandat (oför)

Kristdemokraterna 1 mandat (oför)

Folkpartiet 2 mandat (tappar 1 mandat)

Socialdemokraterna 6 mandat (tar ett mandat mer än i Valu, oför jfr med förra valet)

Miljöpartiet 3 mandat (1 mindre än i Valu, men 1 mer än förra valet)

Vänsterpartiet 1 mandat (1 mindre än i Valu, oför jfr med förra valet)

Feministiskt Initiativ 1 mandat (oför jfr med Valu, NY)

Sverigedemokraterna 2 mandat (1 mer än i Valu, NY)

(PO)

 

Paulsen och Gustafsson utpekade av SVT

En av de två parlamentarikerna som pekas ut av SVT är Marit Paulsen (FP). Det är konsultfirman bakom The Parliament Magazine som tar betalt av lobbyister och sedan får parlamentariker att skriva utspel i ämnen som lobbyisterna betalat för som nämner Marit Paulsen som en av två svenska parlamentariker som anlitas. Notera att ingen har påstått att parlamentarikerna tar betalat för att skriva. Marit Paulsen själv säger att varken hennes stab eller hon själv förstått att att det är ett konsultföretag som tog betalt för hennes medverkan.

Läs hela artikeln här.

Marit Paulsen har tidigare gjort sig känd för att vara kritisk mot lobbyismen och antagligen fäster detta avslöjande sig betydligt mindre på henne än vad det skulle ha gjort på många andra parlamentariker. Med ett namn kvar att avslöjas så minskar alltså risken/chansen att detta är faktor X i valrörelsen. Läs även mitt tidigare inlägg (och särskilt det andra tillägget)

TILLÄGG: Den andra utpekade politikern är Vänsterpartiets Mikael Gustafsson som inte heller han verkar ha varit medveten om vad han medverkat i. Intrycket blir då att det är ett bolag som kommit på en smart affärsidé att kapitalisera på 1) lobbyisters behov att gentemot sina uppdragsgivare att visa resultat 2) genom att ta betalt för sidutrymme och som samverkar med 3) parlamentarikers behov av att få synas och bli publicerad utan att ha riktig koll på var och varför, bara att det är bra att synas…

Om nu inte reportrarna Henrik och Carolina har mer i bagaget att plocka fram så får jag personligen pudla för att jag trodde att det här skulle bli fråga X.  För att det skulle bli fråga X hade följande behövts:

– En medvetenhet från MEP vad man gett sig in i

– Bevis i form av en ekonomisk transaktion eller annan fördel

-En kontroversiell frågeställning som lobbyingen handlade om

Men jag väntar en stund till med pudeln helt och hållet – annars kanske jag får pudla pudeln.

(PO)

Här kommer faktor X i valrörelsen

Mina gamla kollegor på SVT (två reportrar som jag har jobbat med och som jag har högt förtroende för) sitter på bomben i valrörelsen som kan pulverisera de partier som är berörda.

Det handlar om det här avslöjandet att utspel av parlamentariker kan köpas för utspel via en lobbyistfirma som gör Parliament Magazine och som ligger bakom den interna ryggdunkningstävlingen Parliamentarian of the Year (där ingen svensk vann i år).

SVT uppger att lobbyfirman framhåller särskilt två svenskar MEP:ar som ännu inte namngivits. Utifrån hur jag skulle ha lagt upp nyhetsarbetet så kommer det i steg 2 eller 3 och att man nu jagar dessa två för kommentarer.

Om jag tänker nyhetscykel förväntar jag mig att de kommer att publiceras senast till kl 19:30 i Rapport ikväll. Kanske tidigare om kvällstidningarna jagar fram namnen vilket tvingar SVT ut på banan. De partier som är berörda kommer att få en tuff uppåtbacke de tre sista dagarna före valet. För partier som hänger på gärdsgården kan det bli fullständigt förödande.

Troligt är att avslöjandet också kommer att kunna få effekter i att det ökar politikerföraktet vilket leder till påverkan i valdeltagandet eller att röster går till EU-skeptiska partier.

UPPDATERING 9:21: Räkna med att namnen publiceras på SVT.se runt lunchtid om inte förr.

UPPDATERING 9:50: Ser att en del i sociala medier tror att MEP:arna har fått pengar för att skriva. Det finns inget i SVT:s rapportering som tyder på det, och det är inte heller den bild jag har av hur det fungerar. Det är alltså firman som driver tidningen som tar betalt. Sedan matchar dom det som lobbyisten vill ha fram med parlamentariker som de vet ligger åtminstone ganska nära i sakuppfattning. Parlamentarikerna å sin sida har ett behov av att synas och få ut sitt budskap och hugger glatt på alla chanser. Det är som professor Torbjörn Larsson säger till SVT, att det är inte olagligt men en form av manipulation som man som politiker behöver vara vaksam över. En parlamentariker som får en fråga från ex SVT Opinion att skriva en debattartikel i ett ämne som redaktionen jagar eller en fråga från Parliament Review att skriva om ett ämne (som ett företag betalt för) ser inte alla gånger någon tydlig skillnad på frågorna om att medverka.

Sedan är det som signaturen Peter skriver i kommentarsfältet att ”Thought leader”-artiklarna på hemsidan har en sponsrad rad. Läs hela Peters kommentar nedan.

UPPDATERING 12:34: Den första som pekas ut är Marit Paulsen (FP).

UPPDATERING 15:28: Den andra är Mikael Gustafsson (V). Om det inte kommer mer så har jag tagit i för mycket i mitt faktor X-uttalande ovan. Läs mer här.

UPPDATERING 09:01 (dagen efter): Kan konstatera att jag hade fel i impact i valrörelsen, och att jag trodde att det skulle hålla längre. Jag får pudla detta  inlägg.

(PO)