Sverigedemokraterna ljuger eller blandar äpplen och päron


Image

Ljuger är ett starkt ord. Det kan också vara okunskap och mänskligt fel, eller bara ett totalt ointresse av att hålla ordning på siffror. Vilket det är lämnar jag till andra att bedöma.

Sverigedemokraterna har i det valmaterial som skickats ut till hushållen och som fått sin beskärda del av uppmärksamhet i sociala medier säger att ”Det är dags att sätta stopp för EU:s korruption…”

Noterade på twitter att en person (som jag inte känner) frågade för tre dagar sedan vad SD menade och jag kunde inte låta bli att gå in och ställa fråga om källhänvisning. Jag har fortfarande inte fått svar.

Image

Det som Sverigedemokraterna ljuger om, blandar ihop eller är bara ointresserade och slarviga om handlar om två skilda saker. När jag gräver lite snabbt får jag fram följande (och notera att det är olika siffror/uppskattningar som kan variera men jag kommer inte i närheten av att hitta SD:s siffror).

Ca 100-190 miljarder EURO handlar om momsbedrägerier och/eller korruption i EU:s medlemsländer. Det har alltså inget med EU-pengar att göra annat än att det är momsfusk som inte kommer till medlemsländernas kassor. Låt oss ta ett konkret exempel, om Jimmy tar in sin kompis Björn som bygger om badrummet och Jimmy betalar Björn, polare osv, svart så är det ett momsbedrägeri eftersom pengarna inte skattas för och inte kommer in i skattkassan. Det är hissnande summor som försvinner från 28 stater varje år, men det är inte pengar från EU:s budget. Här nämns olika siffror vid olika tillfällen och lite beroende på vad man syftar på.

Europarlamentarikern Olle Schmidt (FP) har bloggat om det här. Läs mer i SvD här. Och kommissionär Cecilia Malmström här.

Den andra summan, som årligen försvinner ur EU:s budget genom bedrägerier ligger närmare 3,5-5,5 miljarder KRONOR. 2010 uppskattades det till 600 miljoner euro (ca 5,4 miljarder kronor). Läs även det här.

OLAF, EU:s korruptionsbekämpare har konstaterat för 2012 följande: 

Expenditure

  • irregularities reported as fraudulent costing €315 million (0.25% of total EU expenditure) in 2012 –  compared with €295 million (0.21%) in 2011

Revenue

  • irregularities reported as fraudulent involving €77.6 million (0.42% of the gross amount of traditional own resources collected) for 2012 compared with €109 million (1.24%) for 2011.

Det blir ca 3,5 miljarder kronor. Om man lägger till Olafs siffror för det som inte är betraktat som bedrägerier men som inte redovisats för på ett korrekt sätt landar den totala summan på 30 miljarder kronor. Alltså långt från Sverigedemokraternas 100 miljarder.

Stora summor: Absolut. Ett problem: Självklart. Allvarligt: Varje förslösad skattekrona/euro är en stöld från folket (Gustav Möller).

Jag bagatelliserar inte bedrägerierna men i en faktagranskare skulle det alltså bli illrött blinkande sken för Sverigedemokraternas påstående om 100 miljarder (oklart vilken valuta…) Vill man vara ett parti i elitserien kan man inte spela div II-hockey.

Och jag väntar fortfarande på att få en källa till SD:s påstående, men av tidigare erfarenheter av SD:s räknefel lär jag få vänta.

(PO)

PS: Jag ska tillägga att jag har inget emot att bli överbevisad. Jag har ingen prestige som hindrar mig att publicera det på bloggen. Bollen till Sverigedemokraterna. 

———————-

Uppdatering 19:e maj kl 15:25

Försöker få svar via twitter, det går väl så där…

Skärmavbild 2014-05-19 kl. 15.20.47

 

Skärmavbild 2014-05-19 kl. 15.23.43

En tanke på “Sverigedemokraterna ljuger eller blandar äpplen och päron

  1. Pingback: Det här vill inte Sverigedemokraterna att du läser | Eubloggen

Kommentarer är stängda.