Bratusek slår tillbaka efter dementerade uppgifter


Alenka Bratusek Foto: EU-kommissionen

Alenka Bratusek Foto: EU-kommissionen

Det som alla väntar på idag verkar nu ha skett. Alenka Bratusek kastar in handduken enligt både uppgifter direkt till EUbloggen och uppgifter som cirkulerar runt bland annat på de Grönas twitterkonto. 

Bratusek ville undvika en förnedrande omröstning i kväll som samtliga partier utom hennes eget ALDE hade begärt.

UPPDATERING 11:40: Förvirringen är just nu total. Bratusek och Juncker förnekar att hon har dragit tillbaka sin kandidatur. Så nu är rykten i svang fram och tillbaka. Räkna med mer röra! 

UPPDATERING 12:02: Ett rykte säger att Bratusek siktar på en andra hearing och därför drogs omröstningen in vilket har tolkats som att hon ger upp (vilket alla väntar på). Andra rykten handlar om vem som startade uppgifterna och varför. 

Uppdatering 12:58: Bratusek slår tillbaka på sin Facebooksida, där hon både dementerar och går till motangrepp. 

”Jag ska inte avgå, även om jag medger att detta inte längre kan tolereras. Dagens rykten om min avgång är en fabrikation och bara en fortsättning av det tryck som ligger över min kandidatur som började redan för mer än en månad sedan och som varit särskilt intensivt de senaste dagarna. Den drivande kraften bakom dessa påtryckningar är mina landsmän och politiska motståndare som hoppas att få mig att falla i min kandidatur för att själva kunna få posten.

Mitt resultat (i hearingen EUbloggens anm) var verkligen att ge principfasta svar. Detta var ett medvetet beslut efter många samråd, även i Brysselkretsar (troligen avses EU-kommissionens tjänstemän – EUbloggens anm). där man konstaterade att om du vill ge mer konkreta svar kommer sannolikt att bli kritiserad för dem också. Det har gått så långt att jag har kritiserats för att en sjunga sång för den italienska arbetarrörelsen som är skriven 1908, och som sägs bevisa min kärlek för kommunismen.

Jag anklagas för att vara ”Anti-Europé”, men sanningen är att jag gjorde allt i min makt för att Slovenien inte skulle hamna under trojkan (läs stödhjälp (som Grekland) från EU, EUbloggens anm).

Vi har sjunkit så lågt. Receptet på min misskreditering skrivs i Slovenien, och det är bittert att inse. Det ska  inte avleda uppmärksamhet eller förnekande av mitt eget ansvar, det är bara ett grymt faktum.”

Översättning med google translate & Bing och med språklig förbättring. Med reservation för felöversättningar alltså.

Uppdatering 17:02: Det blir en omröstning om Bratusek klockan 18:30 (samtidigt som Canete. Övriga som röstas i kväll är Katainen 19:30, Hill 20:00, Moscovici 20:30 och Dombrovski 21:00. Ett tecken på att det här inte kommer att falla ut utan blod är att den extra talmanskonferensen har ställt in sitt möte i morgon. Talmanskonferensen skulle enligt planen göra sitt slutyttrande till Juncker inför omröstningen. EUbloggen känner inte till om någon ny tid har bokats.

I förhandssnacket har alternativen till Bratusek handlat om de namn Slovenien tidigare skickat till Juncker, vilket gör att socialdemokraten Falon seglat upp som skyhög favorit eftersom Juncker kräver en kvinna (för annars blir det färre än Barroso II vilket lär få bland annat Socialdemokraterna att gå bananas).

EUbloggen erfar nu dock att Falon inte kommer att bli aktuell. Regeringschefen Miro Cerar från Miro Cerars parti uppges enligt obekräftade källor till EUbloggen ha uteslutit att posten ska släppas till en socialdemokrat. Cerars parti SMC ska också enligt uppgifter som cirkulerar sökt det första steget för medlemskap i ALDE.

Men som sagt var – mycket rykten i Europaparlamentet som kokar just nu.

Läs mer:

Junckers väg framåt – tankar om pusslet

Bratusek blir kanonmat – Canete klarar sig

#EPHearings2014 goes MAD

(PO)

En tanke på “Bratusek slår tillbaka efter dementerade uppgifter

  1. Pingback: Bratusek fick tummen ned – Canete klarar sig | EUbloggen

Kommentarer är stängda.