Nya diskussioner om SD:s Putin-relation efter DN:s avslöjande


Följare av EUbloggen vet att jag har vid flera tillfällen skrivit om Sverigedemokaternas EU-politik och partiets relation till Ryssland. Rysslandsindexet kom till efter mina första blogginlägg om hur SD valt att rösta Putinvänligt i parlamentet men man kallade det för enbart EU-kritik trots att andra EU-kritiska partier gjort en annan analys och röstade tvärtom. Att partiet har en gren med Putinister som står mot falangen ”Nykaroliner” är också något som tagits upp i EUbloggens intervjuer med förre partiledaren Mikael Jansson och partisekreteraren Björn Söder. Att partiet i voteringarna i Europaparlamentet också tagit intryck av EUbloggens uppmärksammande och under 2015 vid två tillfällen brutit sin röstsvit. SD har i debattartiklar, uttalanden och i sociala medier kraftfullt försökt dementera att partiet är Putinvänligt eller i alla fall tona ned Putinfalangens betydelse.

Därför är helgens uppgifter i Dagens Nyheter om att tidningen Samtiden styrts av Erik Almqvist och att ansvarig utgivare inte haft kontroll över publiceringen smått sensationella. Ännu mer anmärkningsvärt är chefredaktören Jan Sjunnesson berättar om hur Almqvist (föga förvånande) tagit Rysslands parti i konflikten med Ukraina, skrivet under pseudonym.

– Jag är ansvarig utgivare för en produkt där vi har en anonym ledarskribent som skriver Putinvänliga ledare och jag kan inte gå in och säga stopp och belägg. Jag har inte ens tillgång till systemet, berättade Sjunnesson för DN.

Förutom att det är brottsligt att inte ge ansvarig utgivare kontroll över publicering så är uppgifterna att det bland annat skurit sig mellan Almqvist och Sjunnesson i Rysslandsfrågan ännu ett exempel på brännpunkten mellan Putinister och Nykaroliner i SD. Enligt Sjunnesson har det varit välkänt i partiledningen att Almqvist är den som styr och ställer. Martin Kinnunen och Paula Bieler som sitter i Samtidens styrelse (och som utreds för misstanke om skattebrott i samband med utbetalningar till Almqvists bolag) slår på Samtiden tillbaka mot Sjunnesson och skriver:

”Att det skulle ha publicerats ”Putin-vänliga” texter i tidningen är direkt felaktigt och den som tvekar kan själv söka i tidningens artikelarkiv.”

När nyheten briserade i helgen blev det en del intressanta reaktioner. Erik Almqvist skrev på sin Facebooksida och förnekade Putinvänliga ledare:

Skärmavbild 2015-02-16 kl. 15.59.39

Och han fick snabbt eldunderstöd av Mikael Valtersson. Och just i den här diskussionen är nog Valtersson en som Almqvist inte vill ha ha hjälp av. Valtersson satt i luftförsvarsutredningen har ifrågasatts, inte bara mejlande utan framför allt för kopplingar till den identitära rörelsen som är ideologiskt närstående Putin. Bland annat har Valtersson både suttit i styrelsen och varit talesperson för Viking Mineral vars huvudägare är Patrik Brinkmann med omfattande högerextrema kontakter i Europa. När uppgifterna om Valtersson kom ut beslutade sig SD för att inte förnya Valterssons mandat i luftförsvarsutredningen.

Skärmavbild 2015-02-16 kl. 16.12.25Även Gustav Kasselstrand var ute i diskussionen med missnöjda SD:are. Kasselstrand är SDU:s ordförande och bland annat twittrat om att han hellre såg ett besök av Putin än Obama i Stockholm. Kasselstrand fick också på nöten av partiledningen när han bildade ett europeiskt ungdomsförbund med de mer radikala och öppet Rysslandsvänliga partierna i Europa.

Skärmavbild 2015-02-16 kl. 16.15.17

Bläddrar man bland Erik Almqvists tweet hittar men flera intressanta exempel. Som den här:

UPPDATERING: Erik Almqvist tyckte visst inte om att jag uppmärksammade just den där tweeten. Det tog inte mer än två timmar från publicering av det här blogginlägget till att tweeten ovan raderats. Därför publicerar jag en skärmdump av tweeten istället för en inbäddningen ovan (som är trasig för att Almqvist deletat den).

Skärmavbild 2015-02-16 kl. 18.21.55

Nu handlar inte bilden om den kontext som Almqvist gör gällande, om någon trodde det. Det är istället en traditionell sedvänja i Lewes där Angela Merkel fått en betydligt mer grov docka tidigare år än Putin, för att inte tala om Cameron, Clegg, Bush och Blair… Så mycket för den anglosaxiska krigshetsen. Men Almqvist som sitter i Ungern letar gärna fram vridningar som tar Rysslands parti i konflikten över Ukraina.

Tillägg: Uppmärksamma och kunniga läsare påpekar att Nato saknar en rad av de baser som påstås finnas i bilden. Nato har inga baser bland annat i Mellanöstern och Japan. Nato håller sig till Europa, däremot har USA avtal med en rad länder om baser men USA är inte Nato, vilket bland annat visade sig i invasionen av Irak. Rysslands internationella baser uppmärksammas mer sällan men finns omtalade i ett nyhetsbrev från Militärt. Ett annat exempel på Rysslands internationella inflytande är att landet gick om USA för några år sedan som exportör av vapen till Latinamerika.

Och Almqvist ger sitt stöd för hur SD röstat under 2014 i Europaparlamentet.

De ”neokonservativa” partier han sågar är partier som röstat för i voteringar SD röstat emot, där Ryssland haft intressen.

Debatten inom SD lär fortsätta efter det här, och då och då lär vi som följer svensk politik få en glimt av det hela.

(PO)

6 tankar om “Nya diskussioner om SD:s Putin-relation efter DN:s avslöjande

  1. På ett försvarsrelaterat forum har jag haft en del att göra med en annan järnrörsrelaterad person och även denne person tycks vara osedvanligt förtjust i ledaren i Kreml. Kort sagt, det finns fler än de du nämnt ovan…

  2. Ja jag har haft uppdrag i ett publikt handlat aktiebolag precis som Sven Otto Littorin haft i samma bolag. Jag utgår från att Sven Otto Littorin också är putinist.Jag känner och samarbetar med personer av helt olika bakgrund och politiska åsikter. Jag känner många fler personer som är pro-NATO än som är proryssar. Hur kommer det sig att dessa inte smittar av sig på mig som de som är proryska.
    Jag har aldrig själv blivit tillfrågad om vad jag står i säkerhetspolitiska frågor utan bara misstänkliggjorts pga vad bekanta tycker i dessa frågor.
    Personligen tycker jag att Rysslands politik är väldigt bekymmersam för både Sveriges och Europas fred. Ryssland är också det enda militära hotet mot Sverige. Sverige behöver öka försvarsanslagen till 2,5 procent av BNP för att kunna bygga upp vårt försvar igen. Sverige och Finland bör också ha ett nära militärt samarbete. Ett upprustat Sverige-Finland kommer vara tillräckligt start för att avskräcka ryska militära operationer mot oss. Jag tror också att risken för att Sverige dras in i en europeisk konflikt ökar om vi går med i NATO. Detta betyder att jag prioriterar svensk fred framför en militärt aktivistisk politik i Europa. Vi kan hjälpa till politiskt istället för militärt. Detta kan uppfattas som fegt men jag ser inget egenvärde att öka krigsrisken för Sveriges folk. Angriper någon oss så blir vi självfallet indragna i Europas konflikter men vi skall inte frivilligt ge oss in i konflikter. Jag har full förståelse för att andra tycker att Sverige skall göra gemensam sak med Europas länder men jag sätter Sveriges fred före gemensam politik. Jag är även för ett europeiskt samarbete men mot dagens EU som utvecklas allt mer mot en federal stat. Bara för att jag är mot medlemskap i EU och NATO så betyder det inte att jag är för Ryssland. Man kan ha många olika mål samtidigt. Att några mål gläder Kreml är tråkigt men jag kan inte låta ryska intressen styra alla mina ställningstaganden.
    När det gäller Ukraina så tror jag att det krävs en förhandlingslösning annars så kommer konflikten leva kvar i decennier och riskera att utvecklas till ett europeiskt storkrig. En förhandlingslösning kräver att båda sidor känner sig nöjda. Det betyder också att båda sidor kommer bli missnöjda. Därför kan inte all politik handla om ett korståg mot Ryssland eftersom Ryssland då aldrig kommer gå med på förhandlingar. Det kanske ger en fadd smak i munnen att uppträda korrekt mot Ryssland och ge dem en del, vad som kan uppfattas som, belöningar för deras agerande. Men realpolitik är tyvärr ingen söndagsskola.

    För övrigt satt jag kvar hela perioden i Luftförsvarskommittén. Att jag hade uppdrag i Wiking Mineral var ingen hemlighet innan SVD-artikeln. Jag har alltid varit helt öppen med det både inom och utanför SD.

  3. Pingback: Sjunne-gate | Sjunne [ dot ] com

  4. Pingback: Parlamentariker blir spionchef och varnar för Ungern | EUbloggen

  5. Pingback: ”Stormvarning i Sverigedemokraterna” | EUbloggen

  6. Pingback: Orbáns dödsstraffsdebatt utmanar EU | EUbloggen

Kommentarer är stängda.